או, למה שבת גאווה?
"וְאִישׁ אֲשֶׁר יִשְׁכַּב אֶת זָכָר מִשְׁכְּבֵי אִשָּׁה תּוֹעֵבָה עָשׂוּ שְׁנֵיהֶם מוֹת יוּמָתוּ דְּמֵיהֶם בָּם" ויקרא כ' י"ג
פסוק זה ואחרים מבטאים את נקודת הפתיחה הבעייתית מאוד של היחסים בין היהדות לקהילה הלבט"בית – על פי התורה להומוסקסואליות אין מקום ראוי בחברה האנושית. אך דווקא איסור מפורש ועתיק זה מראה את עומק התופעה: יחסי מין שאינם הטרוסקסואלים הינם חלק מהחברה האנושית מאז ומעולם.
אך בניגוד לאקטים מיניים מגוונים, שלהם היסטוריה ארוכה כלאנושות עצמה, זהות מינית מגוונת, כלומר הגדרה של האדם על פי משיכתו המינית, הינה תופעה חדשה של התקופה המודרנית. עלייתה של הזהות המינית אפשרה גם את היצירה של הקהילה הלהט"בית ואת מאבקה הפוליטי להכרה בחבריה כבני אדם רגילים לכל דבר פשוט שונים בהעדפתם המינית.
לעשות או להיות?
קיומה של זהות מינית שאינה נורמטיבית יוצר קונפליקט בלתי נמנע בין האדם ובין היהדות. בניגוד לאקט מיני אותו אפשר פשוט לאסור על האדם, את הזהות המינית, את המשיכה עצמה, קשה מאוד, עד בלתי אפשרי לבטל. אנשים המנסים לעשות זאת לרוב משלמים מחירים קשים מאוד.
אין זה פלא שמי שמוצא את עצמו כמשתייך לקהילה הלהטב"בית מרגיש את עצמו מודר מקהילה היהודית היות והוא מרגיש שהוא אינו יכול לחיות כעצמו בתוכה כאשר חלק כה בסיסי מזהותו מוגדר כחטא.
צלם אחד, פנים רבות
מטרתה של התנועה הרפורמית היא לגשר על הפער שנוצר בין היהדות ובין החיים בתקופה המודרנית. ככזו אנו מקבלים ומאמצים את "שיח הזהויות" המודרני שבשמו מבקשת הקהילה הלהט"בית הכרה. זוהי הכרה שאנשים אינם בוחרים להיות הומוסקסואלים או לסביות, ושנטייתם המינית הינה חלק מהותי מהם כפי שהיא מכל אדם הטרוסקסואלי.
בשביל לגשר על הפער בין האיסור ההלכתי ובין הזהות המינית – אנו פונים למה שעבורנו הם ערכי היסוד של היהדות – הראשון שבהם הוא שכל אדם נברא בצלם. מעבר לכך אנו מאמינים שביסודה של היהדות ישנו מגוון וריבוי ולא אחדות, שאלוהים מתגלה במגוון דרכים ובצורות לאנשים שונים, ש 70 פנים לתורה, ושאלו ואלו דברי אלוהים חיים. בנוסף אני יודעים כי החיים היהודיים תמיד עמדו במפגש מורכב עם חוקי התורה ואיסוריה, גם המפורשים שבהם, ושהמסורת היהודית אינה מפחדת ממציאת פתרונות יצירתיים או מהכלת סתירות והפרות חוק. למעשה מתח זה קיים כבר בתנ"ך עצמו הכולל איסור מפורש על גיור מואבים. עבודה זו לא הפריעה לכלול בקאנון היהודי את מגילת רות המספרת את סיפורה של מואביה המצטרפת לעם היהודי והופכת לסבתו הגדולה של דוד המלך.
נוח וקל מאוד לפתוח את הלב והדלת לדומה לך. אך לא פעם ולא פעמיים החידושים הגדולים ביותר, התורה העמוקה ביותר, הדברים הנסתרים מעיני הרוב נמצאים דווקא אצל המיעוט, דווקא אצל האחר, אצל מי שמאתגר את הקטגוריות שאנו לוקחים כמובנים מאליהן. עבורנו לפתוח את הדלת ואת הלב לאחרים מינית זהו אקט ערכי, אמוני ודתי.
לכן עורכת התנועה הרפורמית טקסי חתונה עבור בני או בנות זוג מאותו המין ומזמינה יחידים ומשפחות גאים וגאות לחגוג בקהילותינו את כל מגוון טקסי מעגל החיים היהודי. בנוסף אנו עורכים טקסי גיור עבור תינוקות אשר נולדו לזוגות גאים מאימהות פונדקאיות שאינן יהודיות, כמו גם עבור ילדים מאומצים, ומקבלים אותם בזרועות פתוחות ובחיבוק אוהב אל העם היהודי. חשוב להדגיש כי גיורים אלו מוכרים לצרכי רישום כיהודים במשרד הפנים.
שבת גאווה
לפני כ 6 שנים יזמה קהילת כל הנשמה בירושלים "שבת גאווה" ביוני, חודש הגאווה העולמי וחגגה את זהותם המינית של חלק מחבריה ואת המגוון והעושר שהם מוספים לקהילה. מנהג זה אומץ מאז על ידי קהילות רפורמיות נוספות ברחבי הארץ.
אנו שמחים לשתף אתכם בחוברת שבת גאווה אשר נועדה ללוות את התהליך הקהילתי של הזמנת הקהילה הגאה. דרך שבת הגאווה אנו מבקשים לעבור משלב של קבלת הקהילה הגאה, להזמנה פעילה לשותפות מלאה. החוברת נפתחת במספר סיפורים אישיים של חברי קהילה- בחרנו להביא את קולותיהם של חברי הקהילה הגאה, כחלק ממרקם החיים העשיר של חברי קהילותנו. בהמשך החוברת ניתן למצוא הוראות לשינויים קלים בהתנהלות הקהילתית שיהפכו אותה למזמינה יותר, ופירוט של הצעדים הנדרשים לתכנון שבת הגאווה, ולהתאמתה לקהילות השונות. לבסוף, בחוברת יש מקורות ליטורגיים ואחרים לשימוש הקהילה במהלך שבת הגאווה ונספחים לחוברת עמדות התנועה הרפורמית בנוגע ליהדות והומוסקסואליות.