אגף החינוך

על פי דרכו ודרכה של כל נער ונערה

על אגף החינוך

התנועה הרפורמית מציעה לקהל הישראלי מגוון רחב של מסגרות חינוכיות, פורמאליות ובלתי פורמאליות; ותוכניות חינוכיות, המבוססות על מחויבות למסורת היהודית ולהתחדשותה על פי תפיסת עולם פתוחה, יצירתית ופלורליסטית.

המרכז החינוכי מפעיל רשת חינוכית הכוללת כ 30 גני ילדים, 4 בתי ספר יסודיים, חטיבה ותיכון. ליבת העשייה של המרכז היא פיתוח חומרי למידה ברוח יהודית פלורליסטית למשרד החינוך ומוסדות חינוך רבים בארץ. המרכז מוביל תוכניות קשר בין עשרות בתי ספר בארץ לבתי ספר יהודים בעולם, ועוסק גם בהשתלמויות לצוותי חינוך בארץ ובחו"ל.

אנו מאמינים כי הזירה החינוכית בישראל היא מרחב חשוב ומרכזי בעיצוב הזהות היהודית, הישראלית של הדור הצעיר וכי המקורות היהודיים השייכים לכולנו ראויים להילמד על ידנו ועל ידי ילדינו בצורה חיובית ולאורם של הערכים בהם אנו מאמינים.

מוסדות חינוך – גני ילדים ובתי ספר

לתנועה הרפורמית וקהילותיה מערכת ענפה של כ-30 גני ילדים ברחבי הארץ, מגילאי פעוטון ועד גילאי חובה. בגני הילדים תכנית לימודים ייחודית המתמקדת בהעשרת התכנים היהודיים בגן ברוח ערכי היהדות המתקדמת ומתוך שימת דגש על הממד החוויתי. הפעילות בגנים מדגישה את מועדי לוח השנה העברי ומשמעותם, טקסי קבלת שבת, הבדלה, ראש חודש, חווית התפילה, ולימוד חוויתי של סיפורי התנ"ך ואגדות חז"ל. דגש נוסף מושם על תחום המעורבות החברתית והאחריות הסביבתית תוך הבלטת הערכים של כבוד לזולת, עזרה הדדית ונתינה.

רובם המכריע של הגנים נהנים ממסגרת ותמיכה של הקהילה הרפורמית אליה הם משתייכים. המעטפת הקהילתית סביב הגן יוצרת מרחב חינוכי רציף והוליסטי התומך בהורי הגן ובמעשה החינוכי המשפחתי. בגני הילדים מתקיימות פעילויות חינוך משפחתיות ענפות הקושרות בין הנעשה בגן לנעשה בבית, תוך עירובם של ההורים במעשה החינוכי ובתכניו הייחודיים.

לאורך השנים זוכים גני הילדים של קהילות היהדות המתקדמת ברחבי הארץ להכרה כמסגרות חינוך איכותיות וערכיות מן המעלה הראשונה.

בצד גני הילדים פועלים בערים ירושלים, חולון, חיפה ומודיעין בתי ספר המזוהים עם ערכי היהדות המתקדמת ואשר פועלים מתוך קשר עם התנועה וקהילותיה. בבתי ספר אלו מושם דגש על תחום התרבות העברית; תגבור לימודי היהדות וטיפוח האחריות החברתית של התלמידים.

תכניות לימודים לבתי ספר

התנועה הרפורמית מפיקה מגוון רחב של תכניות לימודים למערכת החינוך הממלכתית על מסגרותיה השונות (גנים, בתי ספר יסודיים ובתי ספר על יסודיים). חומרים חינוכיים אלו עוסקים בנושאים שונים הקשורים לזהות היהודית והישראלית מתוך תפיסת עולם פלורליסטית וגישה חינוכית חווייתית ויצירתית. בין הנושאים: מעגל השנה, מעגל החיים, צדק חברתי, איכות הסביבה, הקשר עם יהדות התפוצות ועוד. תוכניות החינוך מבוססות על היצע גדול של אפשרויות החל ממפגש חד פעמי, דרך סדרת אירועים ופעילויות ועד לתוכנית שנתית ורב שנתית, המיועדת לטיפוח זהותו של בית הספר כמרכז של תרבות ישראלית ויהודית.

תכניות במקצוע תרבות יהודית ישראלית

בשבילי העם היהודי – כיתה ה

מסע שכולו חוויה, בשביליו הענפים והמגוונים של העם היהודי. 

נטייל לאורכו של לוח השנה העברי; נפסע יחדיו לאורם של מקורות מהמסורת והתרבות היהודית; נחשף לקהילות שונות ברחבי העולם; נחפש לנו במגוון העשיר והפורה את המשותף והמאחד בינינו; נגלה כיצד כל שביליו של העם היהודי חושפים רבדים של זיקה, געגוע וכיסופים לארץ ישראל. נתנסה באתגרי טיפוס מיוחדים אל הרים של משמעות, אישית, חברתית ולאומית; לעיתים נעצור לנוח ונקשיב לצלילי פיוטים קדומים, יחד עם שירים ישראלים מוכרים. 

ננסה ליהנות מהדרך-נראה בה הזמנה והזדמנות להכיר לעומק את עצמנו, עמנו וארצנו. 

מוכנות ומוכנים? 

יצאנו למסע בשבילי העם היהודי! 

התכנית מאושרת ע"י משרד החינוך. 

תכנית לעידוד סובלנות וחינוך לקיום משותף

'אדברה נא שלום' - תכנית לימודים בנושא חינוך לסובלנות וקיום משותף הנעזרת בארון הספרים היהודי על מנת לקדם ערכים ושיח הומניסטי ודמוקרטי. התכנית כוללת ששה מפגשים של שעתיים אקדמאיות ומיועדת לכיתות ט'-י', התכנית נלמדת ע"י מורי ביה"ס בליווי אגף החינוך או ע"י מנחים חיצוניים.

פעילויות ליום השואה

פרפרים צובעים זיכרון – כמיליון וחצי מתוך שישה מיליון הנרצחים בשואה היו ילדים תמימים וחסרי ישע, שלא הספיקו לממש את חלומותיהם. גברת סו קלאו מפורטו ריקו, פעילה מרכזית בקהילה היהודית המקומית, יזמה מפעל הנצחה לזכרם. בהשראת השיר "הפרפר", שכתב פאוול פרידמן בעת שהיה כלוא בגטו טרזינשטט, בחרה גברת קלאו בפרפר כסמל לילדים שנרצחו בשואה. 

הגברת קלאו ביקשה את עזרתם של המרכז הרפורמי לדת ומדינה ושל אגף החינוך של התנועה ליהדות מתקדמת שיסייעו לה להפיץ את היוזמה ולגייס ילדים יהודים ולא יהודים ברחבי העולם לצבוע פרפרי נייר, לכתוב את שמם, את גילם ואת עיר מגוריהם בתחתית הכנף השמאלית של כל פרפר, לגזור אותם ולשולחם כדי שיוכלו להיאסף לכדי מיליון וחצי פרפרים. בבסיס היוזמה עומדת השאיפה לעודד את ילדי העולם ליצור מיליון וחצי פרפרים מעוטרים במהלך עשר שנים כדי שכל ילד וילדה שנספו בשואה יזכו להיזכר כבעלי חלומות, חירות ותקווה. פרויקט זיכרון זה כמו משיב לילדים את הזכות לחיים, נותן תוקף לחיי חירות וחופש ומותיר בידינו את התקווה לעולם מתוקן ומוסרי יותר. 

המערכים נכתבו כולם מנקודת מבט לפיה זיכרון השואה מותיר בידינו אחריות חינוכית ומוסרית לקיים חברה הומניסטית המכירה בכך שכל בני האדם נבראו בצלם אלוהים. אנו מחויבים להוקיר את זכויותיהם של המיעוטים, לחנך לכינונה של חברה דמוקרטית המכבדת כל אדם, ללא קשר לשיוכו המגדרי, הדתי או הלאומי. כמו כן, נבקש להפיץ את מערכי הפעילות הללו לקהילות אחיות בתפוצות על מנת להרחיב את תפוצתם של המסרים ההומניסטיים, לחזק את הזיקה ואת הערבות ההדדית בין ילדי ישראל לתפוצות וביחד להנציח את זיכרונם של ילדים שהושמדו על לא עוול בכפם. 

כל מערך פעילות יסתיים ביצירה של פרפרים מסוגים שונים. אנו מזמינים אתכם לתעד את הפרפרים על מנת שנוכל כולנו ליהנות ממגוון היצירה ומהצבעוניות שהופכת את הזיכרון המר והמורכב ביותר של העולם היהודי למסר פלורליסטי המחנך לאהבת אדם.

מזוודת הזיכרון – התוצאות האומללות והנוראות של מלחמת העולם השנייה מלוות אותנו גם היום, עשורים לאחר שהסתיימה, בזכות הציווי המהדהד "לזכור ולא לשכוח".

תוכנית זו עוסקת בזיכרונות. באמצעות זיכרונותיהם של אלו שהיו ילדים ובני נוער בתקופת השואה, נפתח בפני התלמידים פתח שדרכו יוכלו ללמוד על החיים שלפני המלחמה, על השינוי שהמלחמה הביאה עמה, על תקופת המלחמה ועל ימי השיקום לאחריה. במרכז המערכים עומדות עדויות של ניצולים, ובעזרת נקודת המבט שלהם נתבונן יחד בדרך שבה התעצב גורלו של העם היהודי. הזיכרונות אינם רק כלי ללמידה, אלא הם עצמם התכלית; באמצעותם אנו יכולים להנחיל ערכים. כשם שזיכרון יציאת מצרים והעברתו מדור לדור מסייעים להנחיל את ערך החירות, כך זיכרון השואה והעברתו לתלמידים מסייעים לנו בהנחלת ערכים הומניסטיים ובהם הרעיון של "חביב האדם שנברא בצלם" (אבות ג, יד).

תוכנית זו עוסקת בסיפורם של ילדים שחיו בתקופת השואה, ובאמצעותם התלמידים יכולים להתוודע לתפקידו של הזיכרון בחיינו. כמו כן, התלמידים נחשפים לאפשרות הבחירה שיש לאנשים, האפשרות לבחור את הדרך שבה יפעלו, ודרך אפשרות הבחירה התלמידים מעמיקים את הבנתם בנושא הזהות. 

מרכז יחדיו – תכנית קשר בין בתי ספר בארץ לבתי ספר יהודיים בתפוצות

המרכז החינוכי לעמיות יהודית.

התנועה ליהדות מתקדמת חרטה על דגלה לטפח את התרבות היהודית על גווניה כתרבות המרכזית לעם ישראל בכל תפוצותיו, ועל כל קהילותיו וזרמיו. לאור הקשרים הענפים בין התנועה לבין קהילות בעולם והמחויבות העמוקה לקידום העמיות היהודית, פיתחה התנועה בעשר השנים האחרונות תוכניות קשר ושותפויות בין תלמידים, בני נוער ומחנכים בארץ ובתפוצות. אנו מאמינים בחשיבותה של סולידריות יהודית בעת החדשה ומעמידים בראש סדר העדיפות את הערך של 'כלל ישראל', תוך פיתוח קשרים חינוכיים וחברתיים בין "קבוצות לומדות" של יהודים בישראל ובתפוצות.

תכניות לימודים לגיל הרך

תכניות הלימודים לגיל הרך של התנועה הרפורמית שואפות לתת למחנכות הגיל הרך, לילדים ולהורים תמונה הוליסטית ומתקדמת של המסורת היהודית כמסורת חיה, מתחדשת ומשמעותית לחייהם. החומרים החינוכיים מבוססים על עקרונות היהדות המתקדמת של כבוד, שוויון, לימוד, צדק סביבתי וצדק חברתי. אנו רואים את כל הדמויות בגן – ילדים, הורים, מחנכים והקהילה כשותפים למעשה החינוכי ושואפים ליצור שפה יהודית משותפת באמצעות סיפורי התורה, חז"ל, אמנות ומוסיקה יהודית. התכניות נותנות לגננת כלים מעשיים לפיתוח תכנים יהודיים בגן באמצעות אשכולות הידע הנהוגות במשרד החינוך תוך שימת דגש על הממד החוויתי.

"והגדנו לילדנו: מתווה לאורח חיים יהודי בגן" - התכנית מנחה את הגננת כיצד לבנות אורח חיים יהודי מתקדם כחלק אינטגראלי מחיי היום יום בגן וכיצד לעודד התפתחות רוחנית ומוסרית בילדים בגיל הרך. התכנית מתייחסת ללוח השנה העברי ומבטאת את היהדות בתפילות וברכות, טקסים, מצוות וערכים. התכנית כוללת דיסק על עיצוב הסביבה החינוכית-יהודית בגן עם תמונות של לוחות, חגים וטקסים לאורך השנה.

אורייתא הביתה - התכנית מכילה 29 סיפורים מפרשת השבוע בשפה פשוטה ומובנת עם הפעלות להורים וילדים, לגן חובה וכיתות א-ב.

קיימות יהודית - האחריות שלנו כלפי הסביבה שבה אנו חיים והקשר שבין האדם לטבע הם נושאים שהמסורת היהודית עסקה בהם לאורך כל תקופותיה. התכנית באה להקנות תפיסה סביבתית יהודית ולתת לגננת ולמשפחות כלים מעשיים להתנהגות ידידותית לסביבה בגן, בבית ובסביבה הקרובה לאורך השנה. התכנית כוללת חוברת לגננת וערכה למשפחה.

תמונות מספרות יהדות - ערכת תמונות המציגה את מעגל השנה ואורח החיים היהודי. הערכה באה לענות על צורך הגננת לתמונות שמציגות יהדות פלורליסטית, שוויונית וליברלית. בערכה 18 תמונות צבעוניות בגודל A4 מנוילנות. מלווים את התמונות טקסטים ומקורות על החגים והטקסים המופיעים בתמונות, הערכים הבאים לידי ביטוי בחג, מנהגים, תפילות וברכות והצעות לפעילויות עם הילדים. לערכה מצורף CD ובו הטקסטים וכותרות לתמונות.

גיבורות וגיבורי ישראל באים לגן - תוכנית אשר מטרתה להביא לילדי הגן ערכים יהודיים באמצעות סיפורים של גיבורות וגיבורי ישראל מכל הזמנים. באמצעות הסיפורים הילדים לומדים שיש פנים שונות לגבורה. התוכנית משולבת במשחקים והפעלות שבעזרתם יכולים הילדים להתנסות בדפוסי התנהגות שמשקפים את הערכים של הגיבורים.

חביב האדם שנברא בצלם, על חיים ביחד וקבלת השונה - אסופה העוסקת בייחודיות של כל אחד ובתרומתו למרקם אנושי משותף.

תכניות סביב לוח השנה העברי

השבת שלי - תכנית בנושא השבת הכוללת חומר רקע למחנכות, הצעות ליום שישי בגן וטקסי קבלת שבת והבדלה. החוברת כוללת סיפורים ושירים, עבודות יד והצעות לפעילויות יצירה ומשחק לילדים.

אור קטן, ערכת חנוכה לגננות - הערכה מציעה למחנכת חומר רקע על חג החנוכה והערכים של פלורליזם, היחס לשונה וצדק חברתי הבאים לידי ביטוי בחג. בערכה הצעה כיצד לספר את סיפור החג, הצעות לפעילות סביב הנושאים של אור ונסים, הצעה לטקס הדלקת נרות בגן וכן הצעה לעיצוב הסביבה החינוכית לקראת החג.

יום העצמאות - לקראת יום העצמאות אנו מבקשים להדגיש את הערכים שמייחדים אותנו, כתנועה יהודית דתית מתקדמת, המשלבים ציונות עם כמיהה לשלום עם שכנינו. אנו מציעים לקראת יום העצמאות לשים דגש על נושא השלום והסובלנות כערכים מכוננים לצד ההיבטים האחרים של החג: הקשר בין עם ישראל וארץ ישראל, עליה וקליטה, החג כיום הולדת למדינה, סמלי המדינה, מגילת העצמאות והתפילה לשלום המדינה.

"וחג שבועות תעשה לך" – ערכת חג שבועות לגן - הערכה מתייחסת לחג השבועות על כל היבטיו. כל פרק עוסק בהיבט אחר של החג מספירת העומר ושבועות, דרך הקציר, העלייה לרגל והבאת הביכורים, שבעת המינים, מתן תורה, מגילת רות ומנהגי החג. בכל פרק מבוא לגננת והצעות לפעילויות מגוונות לילדים.

פעילויות חד פעמיות סביב טקסי מעגל השנה ואירועיפ מיוחדים בבתי הספר ובגנים

הטקס משמש אמצעי חינוכי ערכי המסייע לבניית זהות אישית, קהילתית ולאומית של משתתפיו. ניתן לכנות את הטקסים "מִקְדָשִים בזמן" כיון שהם מהווים יחידות זמן המופקעות מן השגרה ומוקדשות לציון רעיון או מועד, באמצעות פעילויות סמליות. קיומם של הטקסים והתכנים מהם הם מורכבים, מייצגים את עמוד השדרה הערכי והרוחני של בית הספר ומהוויים ערוץ לכינונה של למידה חווייתית ומשמעותית. אנו מציעים לבתי הספר סיוע בעריכת טקסים המשלבים בין מסורת לחידוש ומעניקים משמעות לרגעי מעבר מכוננים (בין הגן לכתה א', בת/ בר מצווה כיתתית) אירועים מיוחדים (טקס קבלת תורה) וטקסי חג ומועד (קבלת שבת לקהילת ביה"ס, הבדלה יצירתית, תשליך חווייתי, סליחות, סדר ט"ו בשבט, קריאת מגילה, תיקון ליל שבועות ועוד).

טקסי היהדות המתקדמת מתאפיינים בעקרונות הבאים: 

  • שמירה על המטבע המסורתי של הטקס תוך התאמתו למציאות החיים המודרנית.
  • שוויון מלא בין גברים ונשים.
  • שילוב הצוות החינוכי והתלמידים בעיצוב הטקס ובתכניו, תוך מתן מקום נרחב לביטוי אישי וקהילתי.
  • שילוב תכנים מן היצירה העברית והישראלית במהלך טקס בצד המנהג המסורתי.

אנו מציעים פעילויות שונות ומגוונות:

  • קבלת שבת לקהילת בית הספר
  • הבדלה יצירתית
  • תשליך חווייתי
  • סליחות
  • סדר ט"ו בשבט
  • קריאת מגילה
  • תיקון ליל שבועות
  • אפיית מצות
  • פעילות אימהות ובנות לגיל מצווה
  • הימים הנוראים – ערב מוזיקלי
  • חמץ ומצה – קמחא דפסחא
  • אביב הגיע פסח בא
  • פסח – והגדת לבנך ובתך
  • עורכים סדר פסח
  • סדר יום העצמאות
  • טקס חג הביכורים
  • פרפרים צובעים זיכרון
  • מזוודת הזיכרון – פעילות ליום השואה
  • קבלת ספר תורה
  • ראש השנה – הזדמנות לשינוי
  • יום הכיפורים – זמן תשובה
  • טקס בר\בת מצווה שכבתי

לתכניות נוספות ופרטים על פעילויות האגף:

דילוג לתוכן