בין אדם לסובבים אותו – אבות פרק א, משנה ו

יְהוֹשֻׁעַ בֶּן פְּרַחְיָה וְנִתַּאי הָאַרְבֵּלִי קִבְּלוּ מֵהֶם. יְהוֹשֻׁעַ בֶּן פְּרַחְיָה אוֹמֵר, עֲשֵׂה לְךָ רַב, וּקְנֵה לְךָ חָבֵר, וֶהֱוֵי דָן אֶת כָל הָאָדָם לְכַף זְכוּת:

08/12/2021
הרבה סטייסי בלנק
< /svg>
מסכת אבות,  פרקי אבות - פרק א

תולדותיו: יהושע בן פרחיה היה נשיא הסנהדרין כאשר נתאי הארבלי כהן לצידו באב בית דין. השנים הם הזוג השני בתקופת הזוגות וזמן פעולתם הוא תקופת מלכותו של המלך החשמונאי יוחנן הורקנוס הראשון. כאשר המלך הפך להיות צדוקי ורדף את הפרושים נמלט יהושע בן פרחיה לאלכסנדריה וק בהשתדלות תלמידו שמעון בן שטח חזר ארצה.

מתוך הפרשנות המסורתית: אבות דרבי נתן על עשה לך רב: מלמד שיעשה לו את רבו קבע וילמד ממנו מקרא, משנה, מדרש, הלכות ואגדות. תנא דבי אליהו על וקנה לך חבר: לעולם יקנה אדם חבר לעצמו ויאכל עמו ויקרא עמו וישנה עמו ויגלה לו סתרי תורה וסתרי דרך ארץ.

התייחסותי: המשנה הזאת ממשיכה את התבנית של שלושה עניינים המובאים במשנה אחת.  לכן, הדבר הראשון שאני מחפשת הוא מה המאחד בין שלוש האמירות האלה.  אפשר לומר שמסר ה"על" של המשנה הזאת היא: האדם הוא לא אי, האדם איננו לבד.  המשנה מתמקדת ביחסים הבין-אישיים שלנו עם אנשים אחרים.  חשוב לשים לב שבכל אמירה ההתייחסות היא לאדם יחיד – "רב", "חבר" ו"כל אדם".  עלינו לזכור שכל אדם הוא עולם שלם (לפני משנה סנהדרין ד:ה) ולהתייחס אל כל אדם באותו הכבוד ולחפש את הפוטנציאל בכל אדם.  מי יודע מיהו האדם שילמד אותך את השיעור החשוב ביותר בחייך?  מי יודע מי בסופו של דבר יהיה החבר הכי טוב שלך ושבעת הצורך יעמוד לצדך?  וכפי שאומרים (וכפי שבן זוגי הרחמן והפייסן אומר לי כל הזמן), "זה לא מזיק להיות נחמד."

עשה לך רב – לדעתי, ישנן כמה דרכים שאפשר להבין את האמירה הזאת: הראשון: מצא לך מישהו שאפשר ללמוד ממנו – בעיקר טכניקה וידע. פירוש אחר: מצא לך מדריך או מורה רוחני.

פירוש נוסף: יש הרבה דעות ודרכים  שאפשר ללכת בהן.  הציווי למצוא "רב" משמע שתבחר לך תפיסת עולם. בחיי האדם, מגיע הרגע, שצריך לבחור דרך אחת ולומר, "בזה אני מאמין" ולפעול על פי הדרך הזו.

וקנה לך חבר – אין לנו אפשרות לבחור את המשפחה שלנו – לפעמים המשפחה היא מקור תמיכה ולפעמים משפחה היא ישות שמגבילה אותנו.  בחברות יש הנחת יסוד של תמורה ולא נתינה ללא תנאי –  אני מזמינה אותך אלי היום, תזמין אותי בפעם אחרת.  אני עוזרת לך היום, תעזור לי כשאצטרך.  כך נבנית חברה (מהמילה "חבר") שהיא בעצם רשת של תמיכה הדדית שאינה מבוססת על קשרי דם.

והוי דן את כל האדם לכף זכות – חפש את הטוב בכל אדם.  לפי שפת האמת (שנכתב על ידי האדמו"ר מגור, רבי יהודה אריה ליב אלתר, מאה ה-19 בפולין), "…אף שבדבר מסוים (אדם) אינו מתנהג כשורה, ייתכן שיש בו סגולות אחרות ומידות טובות המכריעות את הרע שאתה רואה בו."

בנוסף, אפשר לשאול את מחבר המשנה יהושע בן פרחיה: מה אם בחרתי לא נכון?  מה אם הלכתי עם רב או התחברתי עם חבר שבסופו של הדבר גיליתי שאני לא לומדת ממנו או שהוא לא מקור תמיכה עבורי?  התשובה היא בציווי לדון כל אדם לכף זכות: מותר לכל אדם לטעות. מותר לכל אדם להשתנות.  במיוחד היום שחיינו כרוכים בשלבים וסביבות שונים – ילדות, צבא, אוניברסיטה, מקומות עבודה, מקומות מגורים, מסגרות הלימודים של הילדים, חוגי עניין, ועוד – בכל שלב בחיים אנחנו עוברים את החוויות המשמעותיות עם אנשים שונים ואנחנו זקוקים לאנשים שונים ומתחברים לתפיסות שונות בכל שלב של התפתחותנו.

דילוג לתוכן