אסוציאציות ואהבת אברהם – אבות ה', ג

עֲשָׂרָה נִסְיוֹנוֹת נִתְנַסָּה אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם וְעָמַד בְּכֻלָּם, לְהוֹדִיעַ כַּמָּה חִבָּתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם:

07/12/2021
הרב יהורם מזור
< /svg>
מסכת אבות,  פרקי אבות - פרק ה

שני דברים יש לתת עליהם את הדעת בבואנו לדון בפרק זה ובמשנה זאת.

הראשון הוא להבין את אופיו המיוחד של הפרק ועיסוקו במספרים שונים. השני ענינם של עשרת הנסיונות שהתנסה בהם אברהם ותפקידם בביוגרפיה שלו.

הפרק החמישי במסכת אבות הוא דוגמה טובה לאחת משיטות העריכה של הספר הראשון בספריית התורה שבעל פה. נזכור כי בעת שצווה רבי יהודה הנשיא לכנס את תוצאות הדיונים ההלכתיים שהתקיימו במוסדות הלימוד במשך מאות שנים, לא רבים מהטכסטים היו ממש כתובים. מרבית החכמים ידעו את תורתם משום ששננו אותה בתהליך יומיומי. אחת הדרכים המוצלחות לזכור הייתה השיטה האסוציאטיבית. ההתקדמות מעניין לעניין נבעה מהקשרים שהיו בין העניינים. אם נסתכל בתחילת פרק ה' של מסכת אבות נראה זאת היטב. המספר "עשר" מזכיר לי עניין זה וזה וגם זה וכד'. עד כדי כך שלא פחות משש משניות פותחות במספר זה. המשניות הבאות גם הן פותחות במספרים. הדרך האסוציאטיבית הייתה דרך טובה לזכור את עניני התורה שבעל פה. דרך זו עדיין מהווה דרך חשובה לדרשנים בימינו, במיוחד כאלו שלא טרחו להכין את דרשתם מראש, והרי הם עומדים ומגלגלים בשיטת האסוציאציה את דבריהם עד תומם או עד שנגמרו כל הדוגמאות.

הנושא השני הוא עניין הנסיונות שניסה הקב"ה את אברהם. רבי עובדיה מברטנורא, פרשן המשנה מפרט, בעקבות המדרשים, את עשרת הנסיונות בהם התנסה אברהם: 1. באור כשדים שהשליכו נמרוד [לאחר לידתו] לכבשן האש. 2. [הצווי] לך לך מארצך. 3 [בירידתו של אברהם למצרים] ויהי רעב. 4. [כששרה נלקחת מאברהם] ותוקח האשה בית פרעה. 5. [בסירוב לקחת מהשלל בניצחונו בזמן] מלחמת המלכים. 6. מעמד בין הבתרים שהראהו [הקב"ה את ] שעבוד מלכיות. 7. [כשעבר בגיל תשעים ותשע את ברית] המילה. 8. [בסיפור החוזר של לקיחת שרה] וישלח אבימלך ויקח את שרה. 9. [בצווי של שרה] גרש האמה הזאת ואת בנה. 10. העקדה.

הסיפא של הדברים משמעותיים: לְהוֹדִיעַ כַּמָּה חִבָּתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם: על פי המשנה הזאת, כמו גם בסיפור איוב, אלוהים מנסה את אברהם ומעביר אותו ניסיון אחרי ניסיון משום שאברהם הוא בחירו של אלוהים ונבחר לקדם את האמונה באל האחד. אברהם נולד לשליחות זו ומזמן היוולדו אלוהים אוהב אותו. את החיבה היתרה שיש לקב"ה לאברהם אנו פוגשים בכמה וכמה סיפורים. הסיפור החשוב ביותר בעיני הוא זה המגדיר אותנו, כבניו של אברהם, מחויבים לאותם העקרונות כמו אבינו הקדום. זה הוא  הסיפור הקודם לסיפור הפיכת סדום ועמורה: וַה' אָמָר הַמֲכַסֶּה אֲנִי מֵאַבְרָהָם אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה: וְאַבְרָהָם הָיוֹ יִהְיֶה לְגוֹי גָּדוֹל וְעָצוּם וְנִבְרְכוּ בוֹ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ: כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט לְמַעַן הָבִיא ה' עַל אַבְרָהָם אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר עָלָיו: (בראשית יח, 17-19

דילוג לתוכן