הדרשה השבועית

וישלח

הסברת פנים ומאור פנים

 הרבה אשרת מורג

פרשה זו נפתחת במילים: וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו, אֶל עֵשָׂו אָחִיו, אַרְצָה שֵׂעִיר, שְׂדֵה אֱדוֹם. וַיְצַו אֹתָם לֵאמֹר, כֹּה תֹאמְרוּן לַאדֹנִי לְעֵשָׂו: כֹּה אָמַר עַבְדְּךָ יַעֲקֹב: עִם-לָבָן גַּרְתִּי וָאֵחַר עַד-עָתָּה. וַיְהִי-לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר, צֹאן וְעֶבֶד וְשִׁפְחָה; וָאֶשְׁלְחָה לְהַגִּיד לַאדֹנִי, לִמְצֹא-חֵן בְּעֵינֶיךָ (בראשית ל"ב, ד-ו).

יעקב לא פגש את עשו מאז ברח, בעצת אמו, לאחר שגנב ממנו את הבכורה והברכה. כאן אנו שומעים שהוא שולח שליחים לעשו במטרה למצוא חן בעיניו, כלומר נראה שמעוניין להשלים איתו. רבות נכתב על התנהגותו של יעקב, וחז"ל אף מוחים על התרפסותו בפני עשו, המוגזמת בעיניהם. רבות נכתב גם על מצפונו המייסר של יעקב ועל הפחד הגדול מפני אחיו. דברי הביקורת והניתוח הפסיכולוגי חשובים מאד בהבטים מסויימים, אבל מה שאני מעוניינת להדגיש זה את המעשה עצמו. סביר שיעקב מפחד, סביר שמצפונו מייסר אותו, אבל הוא אנושי וככזה עשה טעויות בחייו. לכן, מה שחשוב זה שהוא מכיר בטעויות אלו ומעוניין לכפר. בסופו של דבר מה שמבקש יעקב לעשות הוא השכנת שלום.

פעמיים מוזכרת בפרשה זו החלפת שמו של יעקב לישראל. הפעם הראשונה מופיעה לאחר המאבק הלילי של יעקב עם המלאך, וכך נאמר בפסוק כ"ט - וַיֹּאמֶר, לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם יִשְׂרָאֵל: כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים, וַתּוּכָל.

המלאך משנה את שמו של יעקב כיוון ששרה, התמודד, עם אלוהים, אבל המלאך מוסיף - גם עם אנשים! חשוב לשים לב, שיעקב בזמן הזה אפילו עוד לא נפגש עם עשו, אבל כנראה שהכוונה להשכנת שלום ביניהם כבר מזכה אותו בברכה. תגובתו של יעקב למפגש עם המלאך: וַיִּקְרָא יַעֲקֹב שֵׁם הַמָּקוֹם, פְּנִיאֵל: כִּי-רָאִיתִי אֱלֹהִים פָּנִים אֶל-פָּנִים, וַתִּנָּצֵל נַפְשִׁי (פסוק ל"א).יעקב מפנים בחלק זה רק את החלק הראשון של דברי המלאך- כי שרה עם אלוהים.

לאחר הפגישה אני מוצאת שיעקב מפנים גם את החלק השני - כי שרה עם אנשים, כיוון שאומר לעשו: אַל נָא אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ, וְלָקַחְתָּ מִנְחָתִי מִיָּדִי: כִּי עַל-כֵּן רָאִיתִי פָנֶיךָ, כִּרְאֹת פְּנֵי אֱלֹהִים וַתִּרְצֵנִי. (שם ל"ג, י). ורש"י מפרש: "כי כדאי והגון לך שתקבל מנחתי על אשר ראיתי פניך והן חשובין לי כראיית פני המלאך שראיתי".

יעקב מציל את נפשו, משכין שלום בינו ובין האלוהים ובינו ובין עשו ע"י ראיית פנים. אך איזו ראיית פנים זו- על ידי הסברת פניו של עשו ידע אם סלח לו- "ותרצני", על ידי הסברת פני האלוהים ידע כי נצלה נפשו, ומבחינת יעקב חשובות שתיהן במידה שווה. עמנואל לוינאס, מדגיש את הפנים - את ראיית האחר דרך הפנים, ראייה המובילה לאחריות שלנו כלפי האחר.

הסברת פנים, התנהלות נעימה, חשובה ליחסי אנוש ומרבה שלום. בבבלי ברכות י"ז, ע"א נאמר:

"לעולם יהא אדם ערום ביראה, (משלי טו) מענה רך משיב חמה, ומרבה שלום עם אחיו ועם קרוביו ועם כל אדם ואפילו עם נכרי בשוק כדי שיהא אהוב למעלה ונחמד למטה ויהא מקובל על הבריות".

בימים בהם החברה משופעת בקשיים מפנים ומחוץ, ובהתלהמות קשה ברשתות חברתיות וברחוב, אולי אין בכוחנו להציע פתרונות גדולים, אבל אנחנו יכולים להתחיל בקטן. הסברת פנים, מאור פנים - לפעמים זה כל מה שנחוץ על מנת להשכין שלום, או להרבות שלום . גם יעקב לא קיבל ברכה עד שלמד לראות את הפנים, עד שלמד לשרות גם עם אלוהים וגם עם אנשים.

ונסיים בתזכורת לכולנו ממסכת אבות: א,יד [טו] שמאי אומר, עשה תורתך קבע, אמור מעט ועשה הרבה; והוי מקביל את כל האדם, בסבר פנים יפות. שבת שלום

וַיֹּאמֶר לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם יִשְׂרָאֵל

כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל: בראשית לב

ישראל / אשרת מורג

את מי אתה אוהב יותר

את אמא או את אמא

לאה היתה אכזבה

חשבת שרימו אותך

אבל בעצם שבע שנים

אתה חי פה

ולא השכלת

להכיר את מנהגנו

רחל קשתה בלדתה ובמותה

(השארת אותה על הדרך

אבל אותך צריך לסחוב ממצרים)

צוותה לנו את הדברים

(ששינית)

אחרונים

אותן ואת ילדיהן שמת

הם גם ילדיך

אתה יודע

אז את מי אתה אוהב יותר

את יוסף, כי בן זקונים הוא לך

ומה עם בן אוני

בנימין בשבילך

אז מה באמת הסיבה

שנתת לו כותנת כל כך

מפוספסת

כי הוא יפה, כי הוא דומה לך

אולי אתה בעצמך רק

קורבן של אבא

שאהב את אחיך יותר

ושיננת לבניך

אי אהבה

מה היא

ישראל קוראים לך כי

שרית עם אלוהים ועם אנשים

אבל עם הנשים

והילדים

והילדה

התוכל?